Буднаера-Епохалнивремена
Буднаера-Епохалнивремена: Новини и горещи теми от България и света
Събития+ | Открития+ | Китай | Фалун Гонг | Наследство




Ryan Moffatt (Epoch Times) 13.04.2015

Къде са древните изкуства на Китай? (Част 1)

 
Оркестърът на "Шен Юн" свири в ритъма на историята и танца на сцената и не се фокусира единствено върху собственото си представяне.
Оркестърът на "Шен Юн" свири в ритъма на историята и танца на сцената и не се фокусира единствено върху собственото си представяне. Снимката показва финалната сцена от тазгодишнен спектакъл в "Линкълн център" в Манхатън. (Larry Dai/Epoch Times)

С продължаващите световни турнета на "Шен Юн", които представят загубените традиции на древен Китай, в четири части Epoch Times ще направи задълбочен преглед на тези изкуства, текущото им състояние в Китай, безспорното им влияние в нашия свят и значимостта на чудотворното им възраждане.

С възходите и паденията на световната икономика и с изглеждащият несигурен баланс на силите, Китай се очертава като важна фигура на световната сцена. Преди затворена за любопитните очи на външния свят, най-гъсто населената нация на земята открехна врати. Това даде възможност на света да види състоянието на една нация, все още засегната от политиките на комунизма - политики, които унищожиха древната култура и традиции на Китай.

За да се разбере накъде се е запътила една нацията е важно да се разбере къде е била. Хората стават все по-наясно, че днешният Китай не е нито Китай от миналото, нито този на бъдещето. Очевидно е, че древните традиции на тази земя са обширни и богати, и тяхното влияние върху нашия свят е широкообхватно.

Разбирането на художественото наследство на една нация е разбиране на най-дълбоките й ценности. Мислите и чувствата, предадени в една щриха, музикална нота или танц, представят идеалите и нагласите, втъкани в плата на една култура, нещо неуловимо за писаното слово.

Записаната история на Китай започва преди повече от 5000 години, което я прави най-старата на земята. От времето на първия император изкуствата постоянно се развиват с всяка следваща династия, носеща нови идеи, идеали и форми на изразяване.

През цялата история всяка от многото етнически групи в Китай постоянно усъвършенства своя уникален принос към културното наследство на страната.

Езотеричният и силно религиозен район на Тибет създава една култура, която държи в плен фантазиите на света от десетилетия, докато суровата природна среда на монголските равнини създава издръжливи хора, които развиват характер и изкуство, отражение на земята, която ги е калила. По някакъв начин контрастът и разнообразието в културата са обединени и отчетливо характерни за Китай.

Върхът на художествено и социално развитие на Китай е по времето на династия Тан (618-907), което се определя като златния век на Китай. Изкуствата процъфтяват в духа на обхващане на етническите отенъци, което укрепва колективната характеристика на изкуството на Китай. Пътят на коприната достига своя връх и търговията между Изтока и Запада влива различни музикални и артистични идеи в китайската култура. Конфуцианските идеи съществуват едновременно с будистката и даоистката философия, допринасяйки за период на голямо морално и философско развитие.

Подобряването на уменията и усъвършенстването на морала вървели ръка за ръка, и с цел да бъдат изкусни във всяко художествено начинание, хората поставяли голям акцент върху усъвършенстването на характера. Дали било свързано с танц, музика или калиграфия, характерът на човека бил съществена част от работата.Никъде другаде това не е по-подчертано, отколкото в традиционните изкуства на Китай.

Бойните изкуства са може би най-известните за останалата част от света. Холивуд добре използва визуалното зрелище на това изкуство, за да улови вниманието на Запада. Проследявайки корените му в историята, бойните изкуства всъщност дължат тяхното формиране и техника на класическия китайски танци, най-дълбоката форма на изкуство, която се появява от Китай.

Изяществото и великолепието на класическия китайски танц превъзхождат тези на балета и бойните изкуства. Класическият китайски танц отива отвъд чистата техника и достига до вътрешната психиката на изпълнителя. Може да се каже, че той носи същността на китайското културно изразяване в своите движения, пози и естетика.

Настоящото възраждане на китайската "загубена култура", осъществявано от базираната в Ню Йорк арт компания "Шен Юн" поставя светлина върху тези древни изкуства за първи път в съвременната ни история.

Основната характеристика на китайските традиционни изкуства е стремежът към свързване с по-висша вселена. Изкуствата не са средства сами по себе си, а начин на изразяване и свързване с божественото, концепция, дълбоко вкоренена в китайските традиции. Изразно средство на самоусъвършенстване и освобождаване не се намира лесно в днешния свят, тези изкуства обаче затвърждават положението си отново, благодарение на "Шен Юн".

Следва продължение...

Мненията на редакцията и на автора/ите могат да не съвпадат.

Ако този материал Ви харесва, помогнете ни да го популяризираме чрез бутончетата за споделяне отдолу.

Благодарим Ви!

  

Последни публикации