Следвайте "Буднаера" в Телеграм

Робство? Съжителство? Иго е от 1396 до 1878 г.

Проф. Божидар Димитров

Проф. Божидар Димитров

НА ЕЗИКОВ ПОСТ

Това е хегемония на

една държава над завладяното

население на друга

Иван Вазов като че ли е предугаждал какви дискусии ще се водят след време, включително “съжителство” или “робство” е преживяното от българите в продължение на 5 века. И двете обаче не са верни, затова Вазов измислил най-добрия термин, пишейки великолепния си роман “Под игото”.

Какво означава “игото”? Иго е българизирана дума, която произхожда от гръцката дума хегемония. Навремето в гръцките училища, където са учили много български възрожденци, тази дума се е четяла “игимония” - античното “е” се превръща в “и”, като “х”-то отпред изчезва. Така Херакъл става “Йеракли”, а хегемония - “игимония”, а съкратено на български “иго”. И думата “иго” като че ли най-точно показва състоянието, в което е бил българският народ от 1396 до 1878 г. Какво означава думата “хегемония”? Може да се съпостави с

латинската дума

“доминация” или

с българската

дума

“владичество”

За българския народ “роб” е емоционална дума, която българските възрожденци ползват, но само в един от двата центъра на националноосвободителна борба. Единият е легалният в Истанбул, другият е в съседния Букурещ или Гюргево - зависи къде се намира Българският революционен централен комитет (БРЦК). В своите вестници и списания революционерите на север от Дунав често използват в силната си публицистика термина “робство”.

Какво обаче означава “робство”? Робът е одушевен предмет и това е определение още на античните автори.

Той е

вещ в ръцете

на господаря си,

няма право да напуска мястото, в което живее, къщата или килията, която му е определил робовладелецът. Той няма собственост, самият той е собственост и може да бъде използван всякак. Освен за труд може да бъде използван и като сексуална вещ. Това е правено и с робините в Америка, които после са се борили за своята свобода. Известно е, че Джордж Вашингтон е имал няколко робини, които е ползвал сексуално и те са му народили сюрия деца. Признал ги е, даже им е дал по нещичко, знае се, че робите в северните щати са били освободени много по-рано от 1863 г., когато се води гражданска война между южните и северните щати за освобождение на робите и в южните щати. Нека погледнем какво е юридическото положение на българския народ. Всички индивиди в него са лично свободни, имат право да полагат труд, да печелят и от тях да се вземат данъци.

Може да имат хубави къщи, имоти, дава им се право

да си строят

църкви, но не

по-високи от

мюсюлманин,

яхнал кон

Но те преодоляват това, като дълбаят надолу и създават огромни помещения, но в дълбочина. Възрожденската църква “Света Троица” в Русе например е ниска - не повече от 2,5 м над земята. Но надолу русчуклии са дълбали на 5 м в земята, за да направят огромно по обем помещението на черквата. Т.е. те имат всякакви права и могат да се преместват в империята.

Много селища например са основани от албански българи, които бягат, когато настъпва потурчване на населението, и правят села в Подбалканската долина, в нашата Пиринска Македония - Банско например е от такива българи, също и Пещера, Чипровци, също кварталъг Арбанаси в Търново, Арнауткьой в Разград.

От казаното дотук следва, че не можем да говорим за роби в юридическия смисъл на понятието, а също и пишейки академична история. Няма историк, независимо от убежденията си - ляв, десен или центрист, който да напише, че българите са под робство. Няма да му позволят да напише дисертация. Ние, в академичния свят работим с точни юридически термини и никой не би могъл да докаже, че има и един българин роб. Малко хора знаят, че

в “Три синджира

роби” става дума

за военнопленници

от Средна Европа, Украйна и Русия. При войните с тях през 16-17 в. турците са грабили много пленници и съгласно законите са могли да ги довличат в Константинопол и там да ги продават на робските пазари. Докато от нас роби са вземани само при завоевания. След това

няма начин да

вземат роби,

защото българските селяни и занаятчии са били разпределяни в данъчни единици - т.нар. ханета, и са дадени на определени конни бойци на империята - спахии, за да ги хранят чрез данъците си. По 10, по 20 семейства и т.н. И ако някой друг спахия грабне като роби селяните на друг спахия, му нанася силен финансов удар, обрича го на глад. Затова това никой не го е правил, не се е позволявало.

Османското владичество не може да бъде обяснявано в никакъв случай и като съжителство. Не може българите като християни в една държава да са имали права, защото това не е държава на народностен принцип, а е държава, построена на вярата. В този смисъл Османската империя не е държава - такава тя ще стане чак през 1922 г. Тя е държава на исляма - халифат, нещо подобно на това, което сега опитват да направят Сирия, Ирак и “Ислямска държава”. В тази държава, съгласно законите на шериата, права имат само мюсюлманите.

Българите там

нямат права

Те не могат да вземат в никой държавен орган решения, касаещи данъците и труда им. Те трябва да се съобразяват с онова, което им се предлага. Българите християни, както и сърбите, и гърците християни нямат право да участват в държавния апарат - от най-високо до най-ниско място, от велик везир до околийски управител. Те нямат право да заемат длъжности в съдопроизводството, в армията.

И в този ред на мисли за какво съжителство може да става дума?

За какво съжителство може да става дума, ако едно голямо село като Батак съжителства с две мюсюлмански села - Камръш и Барутин, и в един чудесен момент съжителите им от въпросните две села вдигнат ятаганите, дойдат и ги изколят в Баташката черква. Пет хиляди души.

Историците още спорят

14 хиляди ли са

изкланите

българи в Стара

Загора, или

само 8 хиляди?

В Карлово са избити всички мъже през 1877 г. Просто са събрани в двора на джамията, бивша църква, за която сега се спори, и са изклани всички 777 мъже в града на възраст от 16 до 80 години. В Нова Загора също има чудовищно клане. Изклано е село Българово в бургаските околности, изклано е с. Бояджик. Слава богу, не са заколили бащата на Джон Атанасов. Човекът бил прибран от американски мисионер, който да го отгледа.

Накрая като обобщение - робство и съжителство, това са двете крайности в опитите да обясним османската хегемония по българските земи. Иван Вазов е най-точен - били сме под турско иго, т.е. хегемония или пълна власт на една държава върху завладяното население на една друга държава.

24chasa.bg 

Следвайте "Буднаера" в Телеграм

Ако този материал Ви харесва, помогнете ни да го популяризираме. Благодарим Ви!